Gminny Program Dotacji do kosztów usuwania azbestu
Baza wyrobów azbestowych
Przypominamy, iż na właścicielu nieruchomości na której znajduje się azbest, spoczywa obowiązek corocznego zgłoszenia tego faktu do Urzędu Gminy – stosowne druki do pobrania w tutejszym Urzędzie. Zgłoszenie będzie brane pod uwagę w momencie ubiegania się o dofinansowanie kosztów usuwania azbestu. Informacje pod nr tel.(61)28 26 703 wew.144
Gminny Program Dotacji do kosztów usuwania azbestu
Od roku 2022 Gmina Czempiń udziela dotacji na przedsięwzięcia związane z usuwaniem azbestu. Dofinansowaniem objęte zostanie 100% poniesionych kosztów jednak nie więcej niż 5.000 zł w danym roku.
Uchwała nr XLIV/414/22 Rady Miejskiej w Czempiniu z dnia 31 stycznia 2022 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na zadania polegające na usuwaniu wyrobów zawierających azbest z nieruchomości znajdujących się na terenie Gminy Czempiń.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372), art. 400a ust. 1 pkt 8 oraz art. 403 ust. 2-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2011 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r., poz. 1219) Rada Miejska w Czempiniu uchwala, co następuje:
§ 1. Zasady udzielania dotacji celowej, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji oraz tryb postępowania i sposób jej rozliczania, określa „Regulamin finansowania zadań z zakresu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Czempiń na lata 2022-2032”.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Czempiń.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
w Czempiniu
Maciej Głochowiak
Uzasadnienie do uchwały Nr XLIV/414/22 Rady Miejskiej w Czempiniu z dnia 31 stycznia 2022 r.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r., poz. 1973) do zadań własnych gminy należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie przedsięwzięć związanych m.in. z gospodarką odpadami.
Gmina realizując „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie powiatu kościańskiego na lata 2012 – 2032” przyjęty uchwałą Rady Miejskiej w Czempiniu nr XLI/370/21 z dnia 29 listopada 2021 r. jako równoważny gminnemu programowi usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Czempiń, przyczynia się do zwiększenia tempa usuwania azbestu i jego stopniowej eliminacji z otoczenia, a w konsekwencji do poprawy jakości środowiska oraz zmniejszenia ryzyka narażenia mieszkańców gminy na substancje kancerogenne.
Program realizowany jest poprzez dofinansowanie kosztów usunięcia azbestu, w tym: rozbiórki pokrycia z płyt zawierających azbest, zabezpieczenia odpadów azbestowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, załadunek, transport i unieszkodliwianie odpadów oraz oczyszczanie terenu z pyłu azbestowego. Zasady udzielania dofinansowania, tryb postępowania i sposób rozliczenia określa rada miejska w drodze uchwały.
Projekt uchwały podlegał zaopiniowaniu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dla zachowania procedury podjęcia uchwały, w zakresie określonym przepisami art. 7 ust. 3 i ust. 3a ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Wobec powyższego przyjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.
Przewodniczący Rady Miejskiej
w Czempiniu
Maciej Głochowiak
Załącznik nr 1 do uchwały nr XLIV/414/22 Rady Miejskiej w Czempiniu z dnia 31 stycznia 2022 r.
Regulamin finansowania zadań z zakresu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Czempiń na lata 2022-2032
§ 1. 1. Niniejszy Regulamin określa zasady udzielania dotacji, obejmujące kryteria wyboru inwestycji, tryb udzielania i rozliczania dotacji celowej na dofinansowanie kosztów inwestycji związanych z wymianą pokryć dachowych oraz innych elementów obiektów budowlanych zawierających azbest w ramach realizacji „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie powiatu kościańskiego na lata 2012 – 2032”, uznanego jako równoważnego gminnemu programowi usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Czempiń, w zakresie:
1) demontażu, transportu oraz przekazania do unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest znajdujących się na terenie Gminy Czempiń,
2) transportu oraz przekazania do unieszkodliwienia wcześniej zdemontowanych wyrobów zawierających azbest, składowanych w obrębie posesji na terenie Gminy Czempiń.
2. Dotacja celowa może być udzielona podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych, w tym osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym, osobom prawnym, przedsiębiorcom.
3.1 Wysokość dotacji wynosi 100% koniecznych do poniesienia kosztów związanych z demontażem, wywiezieniem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest z terenu nieruchomości, z następującymi zastrzeżeniami:
1) nie więcej niż 5.000 zł brutto dla jednej nieruchomości w jednym roku,
2) nie więcej niż 350 zł brutto za 1 Mg przewiezionych i przekazanych do unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest;
3) nie więcej niż 650 zł brutto za 1 Mg zdemontowanych, przewiezionych i przekazanych do unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest.
§ 2. 1. Środki finansowe na realizacje inwestycji wymienionych w § 1 ust. 1 mogą pochodzić z dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, dotacji celowych udzielonych Gminie Czempiń przez Powiat Kościański oraz ze środków budżetu Gminy Czempiń.
2. W przypadku braku środków na realizację programu w danym roku, wnioski o dofinansowanie będą realizowane po ich uzyskaniu w kolejnym roku, w kolejności zgodnie z ich wpływem.
3. Ze środków dotacji wyłącza się finansowanie:
1) wykonania dokumentacji technicznej,
2) zakup i montaż nowego pokrycia dachowego lub innych elementów obiektów budowalnych związanych z inwestycją,
3) demontażu, transportu i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest poniesionych przez Wnioskodawcę przed podpisaniem umowy o udzielenie dotacji celowej.
§ 3. 1. W celu przyznania dotacji celowej oraz zawarcia umowy o udzielenie dotacji celowej należy złożyć w Urzędzie Gminy w Czempiniu pisemny wniosek zgodnie z formularzem stanowiącym Załącznik nr 1 do Regulaminu,
2. Do wniosku należy dołączyć:
1) kopię dokumentu potwierdzającego prawo własności lub prawo użytkowania wieczystego, a w przypadku współwłasności – pisemną zgodę wszystkich współwłaścicieli;
2) informację o wyrobach zawierających azbest zgodnie z załącznikiem nr 3 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r., Nr 8 poz. 31) – w przypadku osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami, które dotychczas informacji nie złożyły;
3) ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest, zgodnie z Załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 5 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2010 r., Nr 162, poz. 1089) – w przypadku osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami, które dotychczas informacji nie złożyły;
4) oświadczenie o przeznaczeniu budynku/obiektu budowlanego.
3. Wnioski rozpatrywane będą według następujących zasad:
1) wnioski rozpatruje Burmistrz Gminy Czempiń;
2) rozpatrywane są wyłącznie wnioski kompletne i prawidłowo wypełnione, według kolejności ich wpływu;
3) w przypadku braku niezbędnych danych lub załączników wzywa się Wnioskodawcę (pisemnie lub telefonicznie) do uzupełnienia wniosku w 7 dniowym terminie wskazanym w wezwaniu;
4) w przypadku nie uzupełnienia brakujących danych i/lub wyjaśnień w wyznaczonym terminie zgodnie z pkt 3 oraz w przypadku przedłożenia niepełnych danych i/lub wyjaśnień, wniosek pozostaje bez rozpatrzenia;
5) Wnioskodawca zostanie poinformowany telefonicznie o zakwalifikowaniu wniosku do podpisania umowy o dotacje celową. Informacja o odmowie podpisania umowy z powodu braków formalnych lub braku środków finansowych na dany rok budżetowy zostanie przekazana Wnioskodawcy w formie pisemnej;
6) wnioski nierozpatrzone w danym roku budżetowym z uwagi na wyczerpanie zaplanowanych środków finansowych, będą rozpatrywane w kolejnych latach w zależności od zabezpieczonych na realizację programu środków.
§ 4. 1. Jeżeli o dotację ubiega się podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, dotacja – w zakresie w jakim dotyczy nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia tej działalności – stanowi pomoc de minimis w rozumieniu:
1) Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej de pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1);
2) Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9, z późn. zm.);
3) Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45 z późn. zm.).
2. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis oraz pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie przedstawia wraz z wnioskiem o udzielenie dotacji:
1) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go latach podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
2) informacje niezbędne do udzielania pomocy de minimis, dotyczących w szczególności Wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis określonych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311, z 2013 r., poz. 276, 2014 r., poz. 1543) albo w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r., Nr 121, poz. 810).
3. Zgodnie z postanowieniem art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2020/972 z dnia 02.07.2020 roku zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 w odniesieniu do jego przedłużenia oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 w odniesieniu do jego przedłużenia i odpowiednich dostosowań (Dz. U. UE L 215 z 07.07.2020 r.), okres obowiązywania ww. rozporządzenia nr 1407/2013 został przedłużony do dnia 31 grudnia 2023 roku z możliwością stosowania jego przepisów w 6 – miesięcznym okresie przejściowym od daty jego wygaśnięcia (tj. do 30 czerwca 2024 roku). Okres w jakim może być udzielona pomoc de minimis na podstawie niniejszej uchwały odpowiada okresowi obowiązywania ww. rozporządzenia (UE) nr 147/2013 tj. do 30.06.2024 roku.
§ 5. 1. Pozytywne rozpatrzenie wniosku jest podstawą do zawarcia umowy o udzielenie dotacji celowej pomiędzy Wnioskodawcą, a Gminą Czempiń.
2. W celu rozliczenia dotacji celowej Wnioskodawca, z którym została zawarta umowa na udzielenie dotacji obowiązany jest złożyć:
a) fakturę VAT lub rachunek za wykonane prace wystawione na Wnioskodawcę (kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem przez Wnioskodawcę oraz oryginał do wglądu na żądanie osoby upoważnionej przez Burmistrza Gminy Czempiń),
b) protokół odbioru robót podpisany przez Wnioskodawcę i wykonawcę,
c) kartę przekazania odpadu na składowisko.
3. Wypłata dotacji celowej na rzecz Wnioskodawcy następuje w terminie określonym w umowie o dotację.
4. Wzór wniosku o udzielenie dotacji stanowi integralną część niniejszego Regulaminu.
Załącznik nr 1 do Regulaminu:
WNIOSEK o udzielenie dotacji na realizację prac związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest (demontaż, zbieranie, transport i unieszkodliwianie) - przejdź
Oświadczenie o przeznaczeniu budynku - przejdź
OCENA stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest - plik do pobrania na dole
INFORMACJA O WYROBACH ZAWIERAJĄCYCH AZBEST - plik do pobrania na dole