Inwestycje Środki krajowe
Kanał na YouTube
Telefon alarmowy 112
Zgłaszanie awarii wodno-kanalizacyjnych 501 394 982
Zgłaszanie awarii oświetlenia 61 28 26 703 wew. 143
Pogotowie energetyczne 991
Centrala Urzędu Gminy w Czempiniu 61 28 26 703
Zarządzanie kryzysowe Gminy Czempiń 730 350 237

23 października 2024

Wielkopolski Turniej Śpiewaczy Czempiń 2024

Wielkopolski Turniej Śpiewaczy Czempiń 2024

Wielkopolski Związek Chórów i Orkiestr z siedzibą w Lesznie zaprasza na Wielkopolski Turniej Śpiewaczy Czempiń 2024 w ramach XLVII Wielkopolskiego Święta Pieśni i Muzyki. Wydarzenie odbędzie się 26 października 2024 r. o godz. 13:00 w sali widowiskowej Centrum Aktywizacji Społecznej Tlenownia przy ul. Nowej 2 w Czempiniu. Przedsięwzięcie realizowane jest przy wsparciu finansowym: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, Samorządu Województwa Wielkopolskiego, Powiatu Kościańskiego, Gminy Czempiń i Wielkopolskiego Związku Chórów i Orkiestr.

Wielkopolski Turniej Śpiewaczy Czempiń 2024 to programowy konkurs Kół Śpiewaczych realizowany przez Wielkopolski Związek Chórów i Orkiestr co dwa lata w ramach historycznego Wielkopolskiego Święta Pieśni i Muzyki. Główną nagrodą specjalną Turnieju jest Łańcuch Przechodni WZCHiO (dla członków WZChiO wg odrębnego regulaminu wewnętrznego) ufundowany przez Związek przy wsparciu finansowym Samorządu Województwa Wielkopolskiego i Samorządów Powiatów Zachodniej Wielkopolski.


Turniej Śpiewaczy w Czempiniu jest już 47 edycją spotkania zorganizowanego w ramach Wielkopolskiego Święta Pieśni i Muzyki. Nawiązuje do międzywojennych Zjazdów Kół w Wielkopolsce, które odbywały się corocznie w każdym Okręgu Wielkopolskiego Związku Kół Śpiewaczych.


W Czempiniu I Zjazd Śpiewaczy IX Okręgu Kościańskiego odbył się 16 sierpnia 1925 roku już w wolnej Rzeczypospolitej Polskiej, przy niebywałym zaangażowaniu całej braci śpiewaczej oraz społeczeństwa i władz nowopowstałych samorządów gmin i powiatów. Koła śpiewacze w Wielkopolsce, poprzez powszechny śpiew broniły własnej kultury w okresie zaborów przeciwstawiając się polityce kulturkampfu. Powstające już w pierwszej połowie XIX wieku chóry polskie, choć jeszcze słabo zorganizowane, nieliczne i rozproszone, były odpowiedzią na ekspansję stowarzyszeń muzycznych i muzyki niemieckiej na ziemiach zabranych Polsce przez Prusy. Ich twórcy i członkowie chcieli kultywować w nich własną narodową i ludową pieśń. Liczne zarządzenia władz pruskich uniemożliwiały początkowo organizowanie samodzielnych polskich zrzeszeń śpiewaczych, toteż najstarsze zespoły powstawały w ramach tolerowanych przez zaborcę stowarzyszeń świeckich bądź kościelnych.


Na przeważającym obszarze regionu rozwój kultury był jedną z form walki o utrzymanie świadomości patriotycznej i religijnej, zagrożonej naciskami germanizacyjnymi władz pruskich. Polskie organizacje śpiewacze i muzyczne były częścią tych działań. 


Założone w 1848 roku w Poznaniu przez Ewarysta Estkowskiego Towarzystwo Pedagogiczne propagowało nauczanie śpiewu w szkołach i zakładało zarówno w miastach, jak i na wsiach Towarzystwa Harmonijne.


Niestety zarządzenie wydane przez władze pruskie dwa lata później zakazało nauczycielom i urzędnikom należenia do polskich organizacji kulturalnych, co spowodowało ich upadek.


W roku 1868 znakomity poznański muzyk i działacz społeczny Bolesław Dembiński stworzył Towarzystwo Centralne „Harmonia”, które obejmowało swoim zasięgiem całe Wielkie Księstwo Poznańskie. Bolesław Dembiński już w 1870 w Miejskiej Górce założył Filię Towarzystwa Centralnego „Harmonia” przy Towarzystwie Przemysłowym.
Cztery lata potem Towarzystwo Centralne „Harmonia” liczyło 40 kół i 665 zarejestrowanych członków. Niestety na skutek represji władz pruskich w roku 1872 Towarzystwo zostało także rozwiązane. Poszczególne koła działały nadal, ale pod patronatem innych instytucji (np. Towarzystw Przemysłowych, Towarzystwa Czeladzi Katolickiej itp.).
Około 1880 roku zaczął się proces usamodzielniania się kół śpiewackich, które dla podkreślenia swej narodowej przynależności przyjmowały najczęściej nazwę Koło Śpiewackie Polskie. Tak też działo się w wielu miejscowościach Wielkiego Księstwa Poznańskiego. Jedną z form uaktywniania kół śpiewaczych było wówczas zwoływanie zjazdów mających formę konkursów, a jednocześnie będących manifestacją polskości.


Od wielu lat taką funkcję przypisujemy Wielkopolskiemu Turniejowi Śpiewaczemu. Zaangażowani w umacnianie znaczenia śpiewu i jego wartości kulturowych dla narodu, działacze Związku - prezesi, a szczególnie dyrygenci, przygotowują chóry i zespoły wokalne, by jak najlepiej zaprezentować umiejętności śpiewaków swojej miejscowości - małej ojczyzny. Jednak nie wszystkie zespoły chcą konkurować w zawodach śpiewaczych. Przyczyna jest wieloraka i ma różne zabarwienia: czasem brak środków na transport i na akredytację w konkursach, a czasem niekonsekwentne uczestnictwo w lekcjach śpiewu chórzystów bądź niskie zaangażowanie instruktora - dyrygenta, który często opłacany jest na poziomie pracownika z najniższą stawką zaszeregowania.


Pomimo tych trudności udział w zawodach śpiewaczych i osiągane laury są niezbitym dowodem systematycznej i efektywnej pracy zespołu i dyrygenta. Osiągane sukcesy zasługują na szczególne wyróżnianie działaczy i dyrygentów nagrodami i odznaczeniami związkowymi i państwowymi.
A przecież Kultura nie jest fasadą!
Kultura to ogromny obszar wszystkiego co nas otacza. Jednak kultura muzyczna jest wyjątkowa - kształtuje osobowość człowieka, intelekt i poznanie. Prowadzi do wzrostu intelektualnego całego społeczeństwa bez względu na wyznanie poglądy polityczne, czy też kolor skóry. Potwierdziły to badania naukowe. M.in. zweryfikowany wynik badawczy nazwany „efektem Mozarta”. Dzieci śpiewające, grające na instrumentach, słuchające muzyki poddawane obserwacji, lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem zadań wymagających myślenia wizualno-przestrzennego. Lepiej rozwiązują testy na inteligencję. Tą wiedzą winni dysponować dzisiejsi samorządowcy i politycy i wykorzystać jako argument w walce o należyte potraktowanie wychowania muzycznego w systemie oświatowym dzieci i młodzieży. Upraszczając wywody teoretyczne - człowiek dobrze wychowany i rozwinięty intelektualnie przyniesie krajowi rozwój intelektualny i wzrost gospodarczy. Winniśmy to wszystkim i bez przerwy przypominać.


Do tegorocznej 47 edycji Wielkopolskiego Święta Pieśni w Czempiniu akces zgłosiło 16 zespołów z urozmaiconym i szerokim programem artystycznym. Od godziny 13.00 przyjeżdżające przed Centrum Aktywności Społecznej „Tlenownia” zespoły, powita Orkiestra Dęta Gminy Dopiewo. Następnie odbędą się przesłuchania konkursowe i prezentacje pozakonkursowe. Po przesłuchaniach-koncertach w obradach Jury w znamienitym składzie zasiadać będą: dr hab. Małgorzata Podzielny - Kierownik Katedry Edukacji Muzycznej, Doktor habilitowany sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura, pracująca na stanowisku profesora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, dr Alicja Szeluga, dyrygent Chóru Skowronki Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, wykładowca Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz mgr Andrzej Słowikowski - b.dyrektor PSM II St. w Lubinie, muzyk - pedagog, aranżer i kompozytor, dyrygent chóralny.


Całość wydarzenia poprowadzi Jarosław Góral aktor teatralny i filmowy, reżyser z Jeleniej Góry.
Tegoroczna edycja Wielkopolskiego Turnieju Śpiewaczego realizowana jest ze środków finansowych :
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura – Interwencje - Edycja 2024, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Starosty Kościańskiego, Gminy Czempiń i Wielkopolskiego Związku Chórów i Orkiestr w Lesznie.